Rabu, 18 Disember 2013

ALAHAN vs RESDUNG

Salam untuk semua...

Terkejut Ct bukan kepalang apabila mendengar penjelasan doktor tentang puteri bongsu yang dikatakan ada Resdung....apa yang terfikir dalam kepala "kanak-kanak ada resdung ker???????"...

Betul apa yang dijanjikan "Ada hikmah disebalik semua perkara" Kalau tidak Ct pun tak tau kanak-kanak juga menghadapi risiko resdung...Kita bukan main jaga anak-anak kita dari  aspek kesihatan termasuklah pemakanan, pemakaian, pembelajaran...rupa-rupanya ada juga yang terlepas pandang..."RESDUNG"...

Resdung dari sudut tradisional adalah kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.
Dari segi saintifik pula, bermaksud virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada organ-organ tertentu dalam badan: sumber :http://pakarrawatanresdung.blogspot.com/


Hasil penelitian Ct Resdung  berpunca dari alahan.  Alahan adalah keadaan dimana sistem imun badan kita bertindakbalas terhadap protein tertentu dalam sesuatu makanan. Ia berbeza dengan ketidakserasian makanan (kesannya sangat minimum seperti tidak selesa perut.

Antara makanan yang dikaitkan dengan alahan: telur, susu, gandum, kekacang (khususnya kacang tanah) dan makanan laut, dan mereka yang terdedah dengan alahan adalah mereka yang ada lahan lain seperti asma.
Kesan alahan ini akan menyebabkan resdung..

Antara punca-punca  resdung yang boleh dikenalpasti adalah:
  • Terjadinya bengkak di kawasan pergerakan udara di bahagian rongga hidung. Apabila udara tersekat dan terkumpul, ia kan mengakibatkan pertumbuhan kulat di kawasan hidung.
  • Struktur hidung tidak normal kesan daripada retakan ketika kemalangan. Jika keadaan hidung terlalu sengat risiko untuk mendapat resdung lebih tinggi.
  • Kerosakan atau sakit gigi di bahagian gusi atas. Bakteria di bahagian yang rosak ini akan lebih mudah merebak ke rongga sinus.
  • Tabiat kerap menyelam di sungai dan kolam yang kotor serta laut yang tercemar.
Apa yang merisaukan Ct adalah, Resdung yang serius terutama di kalangan akanak-kanak boleh mengakibatkan hilang deria penglihatan dan boleh menjangkiti otak. Tetapi harus diingat bahawa resdung tidak boleh berjangkit dan tidak akan diperolehi dari keturunan. 

Untuk bacaan lanjut klik sini


hehehe...saja-saja jer masukkan gambar kat bawah ni....
Annaylly dan Allyssa

mungkin Allyssa dapat alahan kesan mandi kolam ni

posing....hehehe

berlatarbelakangkan persiapan krismas...annaylly posing..allyssa muka sedih...



2 ulasan:

  1. bahaya tu klu blh pegi mata n otak ... semoga cepat sembuh .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah dah sembuh dah...cuma risau benda ni berulang....tq vee

      Padam